תזונה נכונה

תזונה נכונה לילדים מהווה בסיס חיוני להתפתחות ילדיכם, הן בהיבט הפיסי והן בהיבט הקוגניטיבי. אבות המזון השונים אמורים לספק עבור הילדים צרכים קריטיים לגדילתם, לתפקוד מערכות גופם השונות, ואף להשפיע על יכולותיהם מבחינת קשב וריכוז. ככל שהילד גדל, כך מקבלת הדיאטה שלו תפקיד חשוב בעיצוב חייו החברתיים. ברור אפוא כי ילדים אשר סובלים מהשמנת יתר עלולים להיקלע לקשיים חברתיים. אי לכך, כהורים, חשוב להקפיד על תזונה נכונה לילדים אשר תספק לקטנטנים את כל אבות המזון מחד, ואשר לא תעודד (את התופעה ההולכת ורווחת של) השמנת יתר מאידך.גוף בריא ראש בריא

הקניית הרגלי תזונה נכונה לילדים

בגילאים צעירים, הילד תלוי בהוריו באופן מלא לסיפוק צרכיו התזונתיים. ואולם, החל מהגיל הרך, ילדים מתחילים לבצע בחירות "עצמאיות" ביחס לתפריט היומי שלהם. על מנת שילדכם יסגל לעצמו יכולת בחירה במזונות בריאים ומזינים, יש להקפיד על הקניית הרגלי תזונה נכונה לילדים כבר בגיל צעיר. ראשית, הדרך הטובה ביותר לעשות כן הנה על ידי מתן דוגמא אישית. ילדים בגילאים רכים, מסתכלים על הוריהם על מנת להבין כיצד עליהם להתנהג בסיטואציות מסוימות. ילד אשר רואה את הוריו בוחרים בפרי על פני עוגייה, עשוי באופן טבעי לבצע את אותה בחירה בעצמו. שנית, אין ספק כי קיימת חשיבות רבה לשמירה על "שגרה תזונתית", ועל כן חשוב להגיש לילדיכם ארוחות בזמנים קבועים.
לבסוף, כבר בגילאי הגן, כדאי לשתף את ילדיכם במלאכת הכנת האוכל. תוכלו לנצל הזדמנויות אלו על מנת לחנך את הילד ביחס לסוגי מזונות בריאים ולעודד אותו לנסות מאכלים חדשים ושונים. מחקרים אשר נערכו בתחום מצביעים על כך כי חשיפה למזונות שונים בגיל מוקדם עשויה בהחלט לצמצם התמכרות למאכלים מתוקים. ככל שאין לכם די פנאי לכך, קיימים חוגים לילדים אשר יכולים להוות אלטרנטיבה מהנה ובמקביל לספק לילדיכם חינוך ביחס לתזונה מתאימה לילדים.

דיאטה – לא מילה גסה

כפי שצוין לעיל, השמנת יתר בקרב ילדים הנה תופעה נפוצה ביותר והסיבות לכך רבות ומגוונות. החל מזמינותו ועלותו הזולה יחסית של המזון המהיר, דרך מיעוט בפעילות ספורטיבית בקרב ילדים (אשר מעדיפים לצפות בטלוויזיה ולשחק במחשב) וכלה בגורמים רבים נוספים. הורים מוצאים את עצמם לא אחת חסרי אונים מול ילדם הצעיר אשר מפתח נטייה להשמנה. אכן, מדובר בסיטואציה המציבה אתגר משמעותי בפני כל הורה.
מחד, על ההורים להקפיד שלא לפגוע בילדם ולא לערער את ביטחונם העצמי ביחס לגופם. הערות הורים לילדיהם בגיל צעיר עלולות להיות בעלות השלכות הרות גורל על הדימוי העצמי של הילד ואף לעודד התפתחותן של הפרעות אכילה בעתיד. מן הצד השני, אין זה אומר שעל ההורה לשבת בחיבוק ידיים ולקוות שהדבר יחלוף מעצמו. דווקא כאשר הילד צעיר, כדאי לעצור את התפתחותה של התופעה. אין ספק כי תזונה נכונה לילדים הנה השלב הראשון בתהליך. נבחן עתה מהם הגורמים אליהם כדאי להתייחס כאשר רוצים שהילד יתחיל בביצוע "דיאטה".

דיאטה לילדים – איך עושים את זה נכון?

דיאטה לילדים איננה עניין פשוט ומדובר בסוגיה מורכבת ביותר מבחינת יחסי הורים-ילדים. בראש ובראשונה, נוכח החשיבות הרבה הקיימת לתזונה מתאימה לילדים, חשוב להקפיד להתייעץ עם תזונאית לפני התחלת דיאטה. התזונאית תסייע בבניית תפריט לילדכם אשר מכיל את כל אבות המזון הנחוצים לגדילתו והתפתחותו. כמו כן, במקביל, תוכלו להיעזר בתזונאית בכדי להקפיד על מאזן קלורי הולם שיסייע לילד להפחית ממשקלו. במילים פשוטות, תזונה נכונה לילדים, כבר מגיל צעיר, היא המפתח העיקרי. עם זאת, ניתן בהחלט לקבוע תזונה מתאימה לילדים גם בדיעבד, וזאת על בסיס ייעוץ מטעם אנשי מקצוע.
לאכול נכון
חשוב כי המשפחה כולה תירתם למשימה. ביצוע דיאטה כמאמץ משפחתי יחזק את הילד, יקל עליו ויסייע לו בשיפור המוטיבציה. מעבר לכך, כדאי לא ליצור פיתויים מיותרים עבור הילד. למשל, מומלץ להקפיד שלא יהיו בבית מתוקים אשר יקשו על הילד לשמור על התפריט המומלץ וליצור אספקה שוטפת של מזונות בריאים כ"חטיפים". כמו כן, ניתן לפעול לשינוי השגרה המשפחתית – אם בעבר פעילויות לילדים סבבו בעיקר סביב אוכל, ניתן להחליפם בהצגות ילדים או בשלל פעילויות לילדים שאינן מערבות הנאה קולינרית.
שיטה נוספת הנה לתגמל את הילד בגין הצלחותיו בדיאטה. יחד עם זאת, חשוב לשים לב לכך שהתגמול לא יהיה קשור באוכל. לא רק שיהיה בכך כדי לחבל בדיאטה, אלא שזה עלול להעביר לילד מסר שגוי לפיו אוכל הוא פרס למי שהתנהג יפה. במקום, ניתן לבחור באחת מיני אטרקציות לילדים המערבת דווקא פעילות ספורטיבית (כגון החלקה על הקרח, טיול רגלי בגן החיות וכ'). בנוסף, חשוב לתגמל את הילד בגין מאמציו ולא בגין הישגיו בפועל. כמות הקילוגרמים אותם הוא משיל אינה תמיד פועל יוצא של מאמציו ולכן אי תגמול ילד שהשקיע ונמנע מלאכול את המאכלים האהובים עליו עלולה להוביל לתסכול וכפועל יוצא מכך להתייאשות מהדיאטה.